Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.
Menü

Gluténmentes Lisztek

Gluténmentes Lisztek

Melyik GM lisztet mire használjunk?

Melyik GM lisztet mire használjunk a gluténmentes diétában?

Íme egy újabb hiánypótló cikksorozat, amelyet elsősorban a frissen diagnosztizált cöliákiásoknak ajánlunk, de kiváló segítség lehet régebb óta gluténmentesen diétázóknak is.

  • Hogyan is igazodjunk el az alapanyagok (ma már) igen széles útvesztőjében?
  • Mit mire használjunk?
  • Melyik miért jó?
  • Mit tartsunk otthon?

Weboldalunk dietetikusa legújabb cikkében ezeket a gyakori kérdéseket válaszolja meg.

A lisztek útvesztőjében

Alap gluténmentes lisztek. Mit válasszunk otthonra?

gluténmentes alap lisztek

Gluténmentes diétában a fő problémánk a lisztek kérdése, mivel hazánkban ahhoz szoktunk hozzá, hogy a főzeléket, mártásokat, szószokat liszttel sűrítjük, a levesekbe csipetkét, galuskát szaggatunk, a pörkölthöz nokedlit, a lecsóhoz pedig kenyeret eszünk, arról nem is beszélve, hogy szinte minden kedvelt süteményünk hozzávalói között első helyen szerepel valamilyen gluténtartalmú liszt.

Mihez kezdjünk tehát a gluténmentes diétában? Honnan tudjuk, hogy melyik lisztet mire használjuk? Nem kell kétségbe esnünk:

Számtalan alternatíva létezik a glutén tartalmú lisztek helyettesítésére.

Először is ismételjük át, mely lisztek alkalmazhatóak és melyek nem a gluténmentes diétában. Tekintsék meg a lisztek teljes listáját korábbi táblázatunkban, amelyben a liszteken kívül számtalan további kérdéses alapanyagot is megtalálnak, sőt mindezt több nyelven is elérhetik, amely hasznos útravaló lehet külföldi utazások során!

Ahogyan a fenti felsorolásban is látható, nem kell kétségbeesnünk, hiszen jóval több a gluténmentes diétában fogyasztható lisztek száma, mint a nem fogyaszthatóké, csupán türelmesnek kell lennünk és időt kell adnunk magunknak ezeknek az új alapanyagoknak a megismerésére.

Melyik lisztet vásároljuk meg otthonra?

Hogy ne vesszünk el a rengeteg liszt között, elsősorban ezeket az alap liszteket javasoljuk minden gluténmentes háztartásba a diéta kezdetekor:

 

  • Kukoricaliszt

    Sárga színe és enyhén édeskés íze miatt nem minden főétel sűrítéséhez illik, ennek ellenére az egyik legjobb alternatíva az egyszerűbb kevert tésztájú receptekben a búzaliszt helyettesítésére.

    előnyök hátrányok
    Kiválóan alkalmazható sűrítésre, valamint kevert tésztájú süteményekbe is (pl. piskóta) A hajtogatást, nyújtást, kelesztést igénylő tésztákhoz önmagában nem elegendő.
  • Rizsliszt, barna rizsliszt

    Színe, íze kevésbé intenzív. Barna változata magasabb rosttartalmú, ezáltal kedvezően hat az emésztésre.

    előnyök hátrányok
    A kukoricaliszthez hasonlóan jól alkalmazható sűrítéshez, kevert tésztájú süteményekhez. Önállóan kelt tésztájú péksütemények, kenyerek készítésére nem alkalmas.
  • Kölesliszt

    Kedvező tápanyag-összetételű liszt, mely enyhén sárgás színű. A kukoricaliszthez, rizsliszthez hasonlóan felhasználható olyan receptek készítésekor, amikor kevés lisztet kell csak felhasználni. Egyéb lisztekkel keverve számtalan receptben megállja a helyét.

  • Gluténmentes lisztkeverékek

    [ad 36]Számtalan magyar és külföldi gyártó készít gluténmentes lisztkeverékeket (pl. Agrodrug, csuta) amelyek különböző gluténmentes lisztek, keményítők, adalékanyagok felhasználásával készülnek, hogy minél jobban hasonlítson a belőlük készülő étel a hagyományos búzalisztes változathoz. Használatukkal gyakorlatilag bármilyen ételt elkészíthetünk. Ugyan kissé másképpen reagálnak, mint a hagyományos búzaliszt, de kis rutinnal a megszokotthoz hasonló ételt kaphatunk.
    Vannak általánosan használható lisztkeverékek, de funkcionális GM lisztkeverékek is, például kifejezetten palacsintához, kenyérhez, kelt tésztához, muffinhoz vagy pizzatészta készítéséhez.

forrás:

https://glutenerzekeny.hu/alap-lisztek-a-glutenmentes-dietaban-mit-mire-hasznaljunk/

Keresés